Πέμπτη 21 Ιουνίου 2012

Κουτιά πολλαπλών δραστηριοτήτων - Dropboxes

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα για την εκπαίδευση και απασχόληση νηπίων/παιδιών με ή χωρίς αναπηρία είναι τα dropboxes (δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο στα ελληνικά, οπότε το μεταφράζω ελεύθερα σαν "κουτιά πολλαπλών δραστηριοτήτων").

Πρόκειται για μεγάλα κουτιά - περίπου 1μ.επί 70 εκ. ή και με μεγαλύτερες διαστάσεις - τα οποία μπορεί να είναι κουτιά συσκευασίας από τηλεόραση ή άλλες μεγάλες συσκευές. Τα βάφουμε άσπρα στο επάνω μέρος για να μη διασπάται εύκολα η προσοχή από άλλα χρώματα ή ετικέτες, αλλά και για να μας είναι πιο εύκολο να τα μορφοποιήσουμε. 


Αποφασίζουμε τι θέλουμε να διδάξουμε ή με τι θέλουμε να απασχολήσουμε το παιδί. Με ένα μολύβι σχεδιάζουμε προσεκτικά τις τρύπες και τα σχήματα που πρόκειται να ανοίξουμε, και στη συνέχεια, όπου χρειάζεται, χρησιμοποιούμε μαρκαδόρους για να δηλώσουμε τα χρώματα. Στο κέντρο (ή και κατά μήκος, αλλά και πάλι κεντρικά) του κουτιού τοποθετούμε δοχεία με τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν από το παιδί για τις δραστηριότητες, χωρισμένα ανά κατηγορία. Εφοδιαζόμαστε λοιπόν με πλαστικοποιημένα γράμματα της αλφαβήτας, μικρές πλαστικοποιημένες κάρτες αριθμών, πομ πον σε διάφορα χρώματα, στικ, φτερά, ζυμαρικά χρωματιστά, χάντρες, πλαστικά ή ξύλινα σχήματα, κλπ. 


Δομούμε οπτικά τις δραστηριότητες όπως βλέπετε στις δύο ενδεικτικές φωτογραφίες που σας παραθέτω παρακάτω (είναι στα αγγλικά, αλλά είναι αρκετά σαφείς), αφήνοντας ικανοποιητικό χώρο ανάμεσα σε καθεμιά από αυτές για να είναι σαφή τα όρια - το παιδί πρέπει να γνωρίζει που αρχίζει μία δραστηριότητα και πού τελειώνει. Μπορούμε να διδάξουμε την οπτική διάκριση γραμμάτων, τα χρώματα, τους αριθμούς, το παιδί μπορεί να αντιστοιχίσει, να ταυτίσει, να ομαδοποιήσει, να μάθει τα σχήματα.




Ο όρος "dropbox" αναφέρεται στη λογική του κουτιού πολλαπλών δραστηριοτήτων, με βάση την οποία το παιδί καλείται να "ρίξει" πράγματα μέσα στις τρύπες/σχισμές, κάθε φορά ανάλογα με τη δραστηριότητα που έχουμε σχεδιάσει.
Είναι μια πρωτότυπη και ιδιαίτερα διασκεδαστική για το παιδί ιδέα, με πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα, άλλωστε υποστηρίζω ένθερμα τη μάθηση που βασίζεται στο παιχνίδι! Στην τάξη μου είδα βελτίωση σε ορισμένους τομείς, ωστόσο όταν πρόκειται για αυτιστικό παιδί θα πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα την οπτική σαφήνεια των ορίων κάθε δραστηριότητας, καθώς υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μπερδευτεί (είμαι παθούσα, γι' αυτό και ξαναέφτιαξα από την αρχή το κουτί!..).

Δεν υπάρχουν σχόλια: